De laatste loodjes...:-) - Reisverslag uit Narrabeen, Australië van Annet Jansen - WaarBenJij.nu De laatste loodjes...:-) - Reisverslag uit Narrabeen, Australië van Annet Jansen - WaarBenJij.nu

De laatste loodjes...:-)

Door: Annet

Blijf op de hoogte en volg Annet

26 December 2012 | Australië, Narrabeen

Hoi allemaal,

Allereerst hoop ik dat iedereen een heel fijne kerst heeft, of heeft gehad (afhankelijk van wanneer je dit leest natuurlijk)!! Het is er niet eerder van gekomen om te schrijven, dus een beetje laat, maar toch beter laat dan nooit;-)?

Ik begin met schrijven op kerstavond, dus ik zal wellicht later nog weer iets aanvullen van de kerst.

Het is bijna 3 maand geleden dat ik schreef. Ik wist dat de laatste maanden druk gingen worden, maar het is allemaal goedgekomen en was wel te doen, behalve de laatste 2 weken. Ik moest 2 weken geleden de laatste opdrachten afronden, die vrij groot waren, en daarna moest ik achter de leraren aan, omdat ze het eigenlijk meteen na moesten kijken, zodat de cijfers naar de administratie van school konden, en school mij meteen kon voorzien met een "completion letter" die ik nodig had om mijn nieuwe visum aan te vragen.

De visumaanvraag daar had ik in feite maar anderhalve dag voor uitgetrokken. Uiteindelijk heeft het me bijna 4 volle dagen gekost voordat ik alles ingevuld, gescand en geupload had!! Gaat dus allemaal online, helaas hebben ze een heleboel formulieren die je uit moet printen, in moet vullen, scannen en weer uploaden. Lekker modern dus, maar toch niet helemaal;-). En aangezien ik geen printer en scanner thuis heb lekker onhandig, omdat ik dacht alle formulieren te hebben, maar er bij de aanvraag bevestiging achter kwam dat ik nog weer een aantal formulieren extra moest invullen en scannen etc etc... En dus begon het bijna weer van voren af aan. En ik heb wel 5 keer mijn werkervaring, en diploma's ingevuld, ook omdat ik een skills-assesment voor mijn diploma's moest doen, 2 x de hele familie met adressen en geboortedatum, en honderd keer dezelfde vragen!! Maar goed, het is weg en nu moet ik maar afwachten totdat ik bericht krijg. Maar dat zou allemaal goed moeten gaan.

De volgende stap is het vinden van een normale fulltime baan. Daar ga ik vanaf volgende week mee aan de gang, want deze week heeft maar 2 werkdagen en de helft van de bedrijven zitten dicht, dus dat heeft niet veel zin.

Tweede kerstdag nu, ik schijf weer verder. Gisteren (eerste Kerstdag) ben ik met Nick en Marije bij vrienden van hun wezen eten. Dat was erg lekker en we hebben een "tuducken" gegeten. Dat is een kalkoen gevuld met vlees van een eend en een kip. Erg lekker. Daarna ben ik nog even bij de landlord een borrel wezen drinken en 's avonds lekker relaxed een filmpje gekeken met de kat waar ik op pas. Ik zal wat foto's downloaden van de afgelopen maanden, maar veel bijzonders is er niet te vertellen, behalve dan af en toe een gezellig uitje of etentje met vrienden. Dus vooral veel bloemen, strandfoto's, een kat, eten etc….

In Oktober had ik een klein ongelukje met de auto. Ik ga iedere dag over de Spit Bridge, en daar zit een hele scherpe bocht. Ik heb me altijd afgevraagd hoe de grote Sydney bussen daar goed doorheen komen in de buslane, zonder uit te steken. Nou, dat doen ze dus ook niet altijd… ik reed in z’n 2 in de ochtendspits de bult op en de bocht om en zag ineens vanuit mijn ooghoek de bus wel heel dichtbij komen. En met dat ik het zag hoorde ik al dat ie tegen mijn auto aanzat een daar dus een mooie kras achterliet. Ik kon niet anders dan doorrijden vanwege de drukte, maar zag al in mijn spiegel dat de bus wat onderdelen verloor en besloot daarom maar om op de volgende halte ff te wachten en te overleggen met de buschauffeur. Hij gaf me zijn gegevens en hij heeft een rapport ingevuld en toen was het al gedaan, want hij zei dat de bus een camera had waarop ze konden zien wie er schuld had. Blijkbaar ik dus niet, want ik heb er nooit wat van weer gehoord. De schade is niet zo erg, ‘t is een oud autootje, moet alleen zien dat ik de zijstrip er nog een keer weer op plak☺.

Een andere keer was ik aan het winkelen in een luxe warenhuis en liet ik per ongeluk een bord vallen. Een scherf daarvan sprong op tegen mijn been en veroorzaakte een wondje. Een dame van de winkel kwam naar me toe en in plaats van dat ze kwaad werd omdat ik het bord liet vallen, was ze helemaal bezorgd omdat ik een piepklein wondje had, dat overigens later wel aardig ging bloeden. Ik mocht de winkel niet verlaten, maar moest wachten op de EHBO en wat formulieren invullen, dus na zo’n 20 minuten kon ik eindelijk weer verder met een pleister op mijn been. Ik voelde me echt wel een beetje opgelaten, want het stelde echt niks voor, maar was aan de andere kant wel blij dat ze niks van het bord zeiden☺.

Voor de verjaardag van Anne, 1 van de teken meiden, waar ik maandagsavonds mee naar een tekenklas ga (zie tekeningen), gingen we eten bij een Hot-Pot restaurant. Dat was erg leuk en lekker om te doen en had wat weg van een fondue, maar dan in een hele grote pan, met ook groente erin. Later, als je het vlees en de vis eruit hebt gegeten, kan je dit ook nog als een soep eten, al ben je tegen het eind wel zo vol dat je daar geen zin meer in hebt. Maar erg lekker en gezond natuurlijk☺.

Verder heb ik voor Sinterklaas heerlijke speculaasjes gebakken, die ook erg welkom waren bij mijn klasgenoten. Zo lekker om dat hier te eten en eigenlijk ook lekkerder dan de winkel-speculaas. Probeer het maar eens uit, erg makkelijk om te maken. Recept komt van Internet, als je het uit wil proberen dank an ik het wel opsturen.
Internet is overigens superhandig nu, met recepten enzo. Laatst had ik wat restjes eten over en wist niet zo goed wat ermee te doen. Op Internet vond ik een huzarensalade en ook dat is zo makkelijk te maken en ook weer erg lekker. Ik heb het later ook gemaakt voor een lunch in het huis waar ik op de kat aan het passen ben en iedereen vond het heerlijk☺. Ik had daar maar meteen een Nederlandse lunch van gemaakt, met hagelslag en broodjes enz. Wel grappig om Nick en Melanie hagelslag zien uit te proberen, want dat eten ze hier niet op het brood☺.
Het huis waar ik aan het oppassen is, is overigens van Nederlandse mensen die vlak bij mij in Narrabeen om de hoek wonen. Ik heb Liesbeth leren kennen tijdens het hardlopen, toen ik haar en haar dochter Nederlands hoorde praten bij het stoplicht. Zo kwamen we aan de klets en bleek dat we allebei gestudeerd hadden aan Nature Care College (yoga voor mij), dat we even oud zijn, en dat zij dus echt bij mij om de hoek wonen. We kunnen het goed met elkaar vinden en vandaar vroegen ze me of ik op het huis en de kat wilde passen, omdat zij een paar weken naar Nederland gingen. Omdat ik vaak 's avonds werk of weg ben, geeft de buurman de kat dan voer en ik doe het 's morgens en breng ook regelmatig tijd in hun huis door. Er slapen vond ik niet nodig, want ik ben zo dichtbij huis, maar ze vonden het wel fijn als ik er af en toe zou zijn, dus dat komt mooi uit zo in de vakantie. Het is een erg leuk huis, met een terras tussen de bomen en uitzicht op het meer. Het enige wat nog mist wat mij betreft is een bubblebad op het terras;-). Omdat de kat en ik het prima met elkaar kunnen vinden, zoals op de foto’s wel te zien is, ga ik er af en toe heen om gewoon de dag of de avond door te brengen, omdat het iets relaxter zitten is dan in mijn klein studiootje.

Via mijn stage hebben we aan een project gewerkt wat eigenlijk best interessant was. Het heet Barangeroo en is een gedeelte van de haven van Sydney, dat ze helemaal gaan renoveren (Google maar). Het is naast Darling Harbour. De Sydney autoriteiten willen dat het een plek wordt waar alle culturen kunnen samenkomen en mijn stagebegeleidster heeft daarvoor workshops ontworpen, waar allerlei mensen uit het bedrijfsleven samen kunnen komen voor een brainstorm sessie, om zo hele diverse ideeen te genereren. Uiteindelijk wordt dit volgend jaar tijdens een “Future Festival” gepresenteerd en dan kan het gewone publiek er ook nog eens aan gaan werken. Erg leuk dus om bij te zijn en ideeen aan te dragen.

Verder heb ik nog een avondje een “jamsession” bijgewoond via een vriend van me, die dit regelmatig doet met vrienden op Clovelly Beach. Was wel grappig, ook weer mensen van allerlei nationaliteiten.
En afgelopen Zaterdag hadden we een feestje van een andere tekendame, Anet, die als thema de film “The Big Lebowsky” had. Ik had de film nooit gezien, en ook geen tijd gehad om dat te doen voor zaterdag, dus moest ik op zaterdag nog verkleedkleren regelen (want daarvoor geen tijd gehad). Uiteindelijk gind ik verkleed als “Bunny Lebowski”, en was het vrij simpel op te lossen met een paar playboy oortjes op mijn hoofd en een staartje op mijn achterste, plus make-up en nagellak. Aangezien ik dat jaren niet heb gebruikt kostte me dat nog de meeste moeite, althans, geen moeite, maar tijd!! Wat ben ik blij dat ik dat niet meer iedere dag doe;-)!

Verder nog foto’s van een joekel van een schip op Circular Quay, wat ik toch altijd weer een mooi gezicht viand. En een foto van een regenboog boven Maroubra Beach, eentje van het uitzicht vanaf de Barangeroo workshop over Pyrmont, van mijn ex-collega’s die tevens de eerste mensen waren die ik sprak toen ik hier 5 jaar geleden aan kwam in het BIG Hostel. Een foto van een optreden van Marije’s housemate Sally en de rockpool waar ik afgelopen maandag een paar baantjes heb getrokken. Een rockpool is overigens een zwembad gemaakt in de rotsen bij het strand, wat dus altijd een natuurlijke voorziening van vers zeewater heeft. Heerlijk om in te zwemmen en niet zo onrustig als de zee bij Narrabeen. En verder natuurlijk de bloemen en het strand enz…

Dat was het wel zo’n beetje. Ik moet heel erg wennen aan het idee dat ik niet meer naar school hoef. Ik heb nog geen nieuwe baan, daar ga ik volgende week naar beginnen te zoeken. Dus ik heb wat vrije tijd en dat is een heel vreemd gevoel nadat ik 5 jaar lang iedere keer wist dat ik weer naar school zou gaan na de vakantie. Het geeft een heel vrij gevoel, maar ik voel me ook een beetje verloren, omdat er uiteindelijk wel een stabiele factor verdwenen is. Dus als iemand zin en tijd heeft om te skypen, ik ben iets meer beschikbaar, dus probeer het eens☺. Mensen die mijn skype adres nog niet hebben, het is annet.jansen. Look me up and give me a buzz;-)! Denk er daarbij wel aan dat we 10 uur vooruit zijn hier in tijd, dus ik zal niet jullie hele dag online zijn…

Geen studie dus voor nu, maar ik kreeg wel een uitdrukkelijk advies om verder te studeren van een van mijn leraren… Nu ff niet, omdat het nou tijd is om eerst een visum te regelen via een baan, maar in de toekomst dacht ik er toch al aan om door te studeren, alleen dan parttime en niet fulltime zoals de afgelopen jaren. We zullen zien☺. Omdat ik best trots ben, heb ik mijn cijferlijst ook nog bijgesloten;-).

Grappige anekdote: Terwijl ik dit zat te schrijven lag de kat lekker te slapen op de reling van het balkon…todat ik ineens een lawaai hoor, blijkt dat ie, al slapende, van het balkon in de struiken viel…haha, erg grappig☺! Heb alles gecheckt, maar hij lijkt ongedeerd, keek alleen een beetje verward;-).

En dan vergeet ik bijna te vertellen dat ik vorige week in de online versie van het Holtens Nieuwsblad stond met een interview in de rubriek “Hoe is het nu met…?”. De papieren versie en de online versie blijken niet echt samen te werken, dus het is alleen beschikbaar op de online versie. Dit is de link…als het werkt tenminste:
http://www.holtensnieuws.nl/nieuws/lief-en-leed/item/7530-annet-jansen?fb_action_ids=10151257508783153&fb_action_types=og.likes&fb_source=aggregation&fb_aggregation_id=288381481237582
(Gewoon kopieren en in de browser plakken werkt denk ik het beste?).

Ok, hier hou ik het bij. Geniet van de laatste paar dagen van 2012 en allemaal een fijne jaarwisseling gewenst en een supergoed 2013!!

Annet☺

  • 26 December 2012 - 09:44

    Joke:

    Hé meid,
    Fijn dat je nu alles afgerond hebt, ik snap dat je een beetje in een gat valt.
    Maar jou kennende heb je die ook zo weer gevuld, met een baan zou natuurlijk het mooist zijn.
    Maar geniet ook maar eens lekker van de rust, die is je gegund.
    Maak er iets heel moois van in 2013.
    We spreken elkaar!!!
    LIEFS! XXXXXXXXXXX JOKE

  • 26 December 2012 - 10:54

    Mech:

    Tja,even wennen voor onze "bezige bij" om het gevoel te hebben niets meer te moeten, behalve een baan zoeken....heerlijk dat je nu klaar bent,fijn!!
    Ja, we hebben jou interview gelezen,mooi helder stukje geworden...ook prachtige foto overigens!
    Grappig een Ned.buurvrouw met kat,kun je weer genieten van een poezenbeest,maar laat hem niet meer naar beneden kelderen!!
    Annet,een heel goed 2013 alvast toegewenst,suc6 met het vinden van een baan....liefs Mech

  • 26 December 2012 - 11:32

    Marieke:

    Heej,

    Dat zal idd wennen zijn zoveel vrije tijd, maar geniet er maar van. Suc6 met een job vinden, maar dat gaat vast goed komen;) Een mooi, gezond, warm, liefdevol 2013!! toegewenst

  • 26 December 2012 - 12:41

    Fw:

    alvast een top nieuwjaar toegewenst!
    zonder school door het leven gaan daar weet ik alles van, is niets mis mee hoor :0)
    geniet (hopelijk met het juiste papiertje) van Oz in 2013
    liefs
    fw

  • 28 December 2012 - 18:53

    Carola:

    Hey Annet,
    Het blijft leuk die verhalen van jou, je hebt het nog steeds goed naar je zin. Geweldig!!
    Hele fijne jaarwisseling en een super goed 2013 en die Job dat komt wel goed :-)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Annet

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 1499
Totaal aantal bezoekers 136410

Voorgaande reizen:

29 November 2007 - 15 Maart 2014

Australië

Landen bezocht: